As Cortes Españolas no exilio xuntaronse por primeira
vez no ano 1945 en México. Na reunión previa do Grupo
Parlamentario socialista, o portavoz Indalecio Prieto, nomeou ós
33 deputados socialistas asasiñados polos rebeldes, ós que se
sumaba a morte do Presidente das Cortes, Julián Besteiro, deixado
morrer sen atención médica no cárcere de Carmona. Un terzo dos
deputados do PSOE, o grupo maioritario na Cámara, foran víctimas.
Prieto non deixou de sinalar que nengun dos restantes se tiña
entregado, pactado ou claudicado co franquismo. Un exemplo extremo de
pundonor e compromiso. Daquela, os Alcaldes socialistas fusilados ou
desaparecidos se contaban por centenares, os afiliados ou
simpatizantes, por milleiros, os exiliados por ducias de milleiros.
A represión non era sacrificio exclusivo do primeiro
partido da esquerda política. Sen sair de Galicia, mortos como
Heraclio Botana, deputado socialista, Beade ou Quintanilla, alcaldes
socialistas, Suarez Ferrín, alcalde republicano, Pepe Miñones,
deputado republican, Bóveda e Casal galeguistas, Villaverde,
cenetista e tantos outros. Ou exiliados de todalas cores políticas e
non quero deixar de citar a Casares Quiroga ou a Portela Valladares
persoeiros que sufriron un doble exilio coa morte civil decretada
polo franquismo e continuada prácticamente ata hoxe.
E compre lembrar o drámático exilio de 200.000
persoas, hacinadas en campos de concentración franceses, ou a
persecución oprobiosa que sufriron Manuel Azaña, Presidente da
República, o cautiverio de Francisco Largo Caballero, Presidente do
Consello de Ministros, ademáis de máximo dirixente do PSOE, a
morte alevosa de Julián Zuzagoitia, ministro socialista, ou de Lluis
Companys, Presidente da Generalitat catalana, de tantos ilustres
científicos, intelectuais, profesionais ou dirixentes sociais, do
inxente número de cidadáns anónimos que pagaron un alto prezo pola
dignidade que amosaron.
No ano 1977, con toda esa carga emocional, as primeiras
Cortes democráticas, adoptan duas decisións, casi simultáneas.
Transformarse en Cortes constituintes e aprobar unha ampla Amnistía.
No final da dictadura a demanda da oposición era triple:
liberdades, amnistía e autonomía territorial. As Cortes deciden
abordar con rapidez a amnistía. O fixeron logo do indulto de 1975
que puxo en liberdade a 685 presos políticos, logo do Real Decreto
de 1976 que liberou outros 287 e do Real Decreto Ley de 1977 que
liberou outros 125, incluindo condenados por delitos de sangue. Pero
as primeiras cortes democráticas xulgaron que era imprescindible
superar as consecuencias da Guerra Civil, as feridas abertas por 40
anos de confrontación desigual, promulgando unha amnistía máis
ampla que levou á excarcelación de outras 140 persoas e que afectou
a todalas conductas que poideran achegarse a etiqueta de
intencionalidade política e que tiveran lugar ata outubro dese ano
de 1977.
Nos Diarios de Sesións se atopan argumentacións
extraordinariamente importantes de persoas que, dende moi distintas
posicións, xulgaban imprescindible superar unha historia de século
e medio de contendas civis, precisamente coa amnistía e a futura
Constitución, para abordar unha convivencia democrática sobre
bases non excluintes.
Así, todolos partidos políticos, UCD, PSOE, minorías
catalana e vasca, Partido Comunista, aprobaron esa lei, coa
abstención da Alianza Popular. Foi o goberno quen introduciu no
texto as conductas dos funcionarios da dictadura, e foron tódolos
partidos os que aceptaron esa inclusión. O obxectivo era ambicioso,
difícil e inédito. Na actualidade, temos perspectiva para valorar
o alcance daquelas medidas, que alumbraron a sociedade actual.
Hoxe hai voces que demandan a revisión daquela Lei de
amnistía, propoñendo a retroactividade penal, incompatible co
artigo 9 da Constitución, a conductas de persoas mortas. Un
procedimento de revisión da historia democrática.
A
lei de amnistía non foi unha lei do esquecemento. De feito a
investigación histórica tantos anos prohibida ten producido
milleiros de títulos e non deixa de medrar, evidencia de que a
Guerra Civil
segue sendo o feito limiar da nosa época. O traballo dos
investigadores e historiadores, imprescindible, non esgota o papel
das institucións. Era necesario regulamentar os procedimentos de
recuperación e valoración do pasado e así, no ano 2006, o goberno
socialista promulga a lei da Memoria histórica que recoñece un
dereito individual á memoria persoal e familiar, proclamando o
carácter inxusto das condenas, sancións e expresións de violencia
persoal por motivos ideolóxicos durante a guerra civil ou na
dictadura, establecendo un procedemento para obter unha Declaración
persoal rehabilitadora.
Unha
lei que proclama a ilexitimidade dos tribunais, xurados e órganos
administrativos
da represión asi como a ilexitimidade das sancións e condeas,
derrogando expresamente todalas normas ainda vixentes. E unha lei que
amplia o mecanismo de recoñecemento de dereitos e indemnizacións,
que
preve a recuperación e identificación de restos en fosas comuns.
Que regulamenta a retirada de simbolos e monumentos conmemorativos da
violencia ou da represión. E
finalmente, unha lei que
recoñece a nacionalidade os descendentes dos que foron privados da
mesma polo exilio
Lamentablemente o Goberno galego non quere aplicar esa
norma. Igual que despreza o labor de inclusión daquelas Cortes
constituintes que pactaron normas básicas de convivencia. O Sr.
Feijoo prefiere acomodar as normas de convivencia ás necesidades do
seu grupo, e modificar a lei electoral tantas veces como sexa
necesario. Igual que opta por non desenvolver en absoluto a devandita
lei da Memoria Historica, aliñeandose así, non coa facción
ucedista e democrática da dereita española sinon coa ultramontana
de Alianza Popular. Temos un Presidente de mínimos valores
democráticos e de sobrado autoritarismo apenas disfrazado.
No hay comentarios:
Publicar un comentario