O Goberno central publica hoxe o Real Decreto-Lei que modifica totalmente a retribución das instalacións productoras de enerxías renovables, coa protesta global dos sectores afectados. A Xunta ten sido cómplice do novo deseño.Asistimos á liquidación do sector
eólico galego, outrora hexemónico no Estado, e hoxe abocado a non
poder medrar. As grandes compañías eléctricas, un dos principais
lobbys económicos de España, impoñen a sua reforma ó Ministerio,
coa complicidade do goberno galego, que chega a extremos de submisión. O goberno galego foi
un dos poucos executivos territoriais que non fixo alegacións ó
Real Decreto-Lei aprobado o pasado venres, durante o trámite da
audiencia aberto pola Comisión Nacional dos Mercados e da
Competencia.
Agora
se nos fala da insostibilidade de SOGAMA. Son tres alomenos os
motivos para esta afirmación.
En
primeiro lugar a sostibilidade medioambiental. Este grupo non vai
defender posicións fundamentalistas de nengun tipo. Limitaremonos o
marco vixente na Unión Europea, que establece unha xerarquía de
prioridades no tratamento dos residuos sólidos urbans, que son, por
esta orde, Reducción, Reutilización, Reciclaxe, Valorización e
Soterramento. Pode resumirse a situación galega decindo que as duas
últimas solucións europeas, son as duas primeiras galegas.
Evidentemente, algo está mal en Galicia.
A realidade social e económica ten evoluido moito e a sensibilidade
medioambiental tamén, dende a creación de SOGAMA. O noso referente actual son os países
avanzados da Unión Europea onde as taxas de reciclaxe e compostaxe
multiplican por varios díxitos ás galegas, que son simbólicas.
Reciclamos menos do dous por cento según a web da propia sociedade,
11000 Toneladas sobre un total de 790000 Tm tratadas.
Incineramos
239 kg por habitante, moi por riba das cifras da meirande parte dos
países, pero reciclamos menos e a compostaxe é simbólica. Mesmo os
países europeos con maiores taxas de incineración enerxética,
teñen tamén cifras relevantes de reciclaxe e de compostaxe e cifras
mínimas de soterramento. En
Galicia non se incinera máis porque literalmente non hai capacidade.
De feito a proposta da Xunta era a construcción dunha nova planta no
sur, ó abeiro do concurso eólico. Cando éste fracasou, a Xunta
propuxo ampliar a planta de Cerceda para seguir valorizando, é decir
incinerando.
O
sistema así deseñado, ten incentivos perversos. En ausencia de
obxectivos estratéxicos de carácter medioambiental, e repercutindo
os custos da sociedade nos concellos e finalmente nas familias, non
existen incentivos para modificar as conductas. A sociedade
factura a todolos Concellos por unha tarifa idéntica, con
independencia do proceso dos residuos, sexa incineración ou
soterramento, cando os procesos teñen custos diferentes. Máis
ainda, factura igual a todolos concellos por tonelada, malia que a
lei de réxime local recentemente aprobada polo goberno central,
atribúe diferentes competencias ós Concellos según o tamaño sexa
superior ou inferior a 5000 habitantes. Como non existen incentivos
para unha maior sensibilidade, nin tarifas diferenciais, nin
tratamentos axeitados ás diferencias locais, só queda o
voluntarismo. Por exemplo, a sociedade SOGAMA impulsa a compostaxe
nunha cifra mínima, mil cincocentos fogares, sobre máis dun millón
de fogares galegos.
Finalmente,
a reforma do sector eléctrico ven a modificar totalmente a
viabilidade da sociedade. Lembremos que no novo esquema, logo da
reforma tarifaria, os ingresos por enerxía representan o 37% fronte
o 54% das taxas. A modificación das taxas condena a un incremento progresivo
das tarifas aboadas polos concellos. Non se están ofrecendo solucións ós problemas de moitos
Concellos que teñen recurrido ou cuestionado as taxas
unilateralmente impostas pola Xunta, con desprezo dos contratos
asinados e vixentes. Urximos unha solución pactada a ese conflito
enquistado.
Unha
vez máis, compre lembrar a irrelevancia do goberno galego na defensa
dos intereses galegos diante do goberno central. Sendo a primeira
Comunidade en producción de enerxía, con exportación neta, cun
sector eólico todavía importante e con esa elevada valorización
enerxética dos residuos, a Xunta non foi quen a sustraer ésta do
novo marco legal nin a defender aquelas, nin a conseguir un esquema
de prezos diferenciado.
A posición socialista galega, resumese na aceptación da Directiva
comunitaria, coas suas prioridades, e polo tanto no pulo da reciclaxe
e da compostaxe, como xa veñen facendo varios concellos galegos, co
obxectivo de acabar co soterramento dos residuos. Non cremos que a
posición galega de máxima incineración e máximo soterramento sexa
sostible na Europa comunitaria. Nin que as novas xeneracións estén
dispostas a asumir ese modelo.Nin que o futuro de SOGAMA veña mediatizado pola presenza no accionariado dunha empresa enerxética, cos seus propios intereses.
No hay comentarios:
Publicar un comentario